ariston

الهام گیری از چشم حشرات جهت ساخت سلول های خورشیدی بادوام

محققان دانشگاه استنفورد توانستند تا با الهام گرفتن از چشم مرکب حشرات نوعی سلول خورشیدی "پروسکایتی" بادوام بسازند. سلول خورشیدی پروسکایت (Perovskitesolarcell) نوعی سلول خورشیدی از جنس پروسکایت است.

استفاده از سلول های خورشیدی پروسکایتی از سال 2009 آغاز شده است و به تازگی گام های مهمی در تولید این سلول ها در فرایندهای کم دما برداشته شده است که مهم ترین بخش این سلول ها امکان اسپری کردن آنان می باشد.

این صفحات در حال حاضر توانایی تولید انرژی به اندازه صفحات سیلیکونی را ندارند, اما تکنولوژی آنان روز به روز در حال پیشرفت می باشد و فاصله آن ها با صفحات سیلیکونی هر روز کمتر می شود. مهم ترین نکته, هزینه بسیار کمتری است که تولید آن ها نسبت به دیگر صفحه های خورشیدی دارد. این صفحه ها می توانند هزینه تولید انرژی پاک را بسیار پایین بیاورند. مهم ترین نقطه ضعف این ماده این است که بلورهای نمکی آن در مقایسه با سیلیکون استقامت و استحکام بسیار کمتری دارند و با توجه به اینکه بیشتر ساختارهای مورد استفاده در سلول های خورشیدی صفحات گسترده در دیوارها و یا سقف ساختمان هاست, پروسکایت با قرار گرفتن در معرض رطوبت محیط نمی تواند به اندازه سیلیکون بادوام باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Energy & environmental Science منتشر شده است.





تاریخ ایجاد: پنج شنبه 9 آذر 1396
آخرین بروز رسانی: پنج شنبه 24 آبان 1397
تعداد بازدید: 3176